Český automobilový průmysl potřebuje okamžitou záchranu, tvrdí premiér Fiala

Foto: facebook.com

Foto: facebook.com

Český automobilový průmysl stojí před zásadními výzvami, které mohou ohrozit jeho další rozvoj i existenci tisíců pracovních míst. Premiér Petr Fiala proto oznámil kroky, které mají český automobilový průmysl ochránit a zajistit jeho dlouhodobou konkurenceschopnost v Evropě i ve světě.

Český automobilový průmysl v ohrožení kvůli evropským regulacím

Automobilový sektor patří mezi hlavní pilíře české ekonomiky. Tvoří více než 9 % HDP a poskytuje zaměstnání více než půl milionu obyvatel. Navzdory své silné pozici se však český automobilový průmysl potýká s narůstajícími obtížemi, zejména kvůli restriktivním regulacím Evropské unie a rostoucí konkurenci v oblasti elektromobility.

Největším problémem je povinné plnění stanovených kvót na prodej elektroaut. Pokud automobilky nedosáhnou určených cílů, hrozí jim vysoké pokuty, které mohou ochromit jejich schopnost investovat do nových technologií a inovací. Například jen Volkswagen odhaduje, že by letos mohl zaplatit pokutu ve výši téměř 40 miliard korun.

Aliance na obranu konkurenceschopnosti

Česká republika proto není v boji o záchranu automobilového průmyslu sama. Spolu s dalšími zeměmi, jako jsou Itálie, Slovensko, Polsko, Rakousko, Rumunsko a Bulharsko, premiér Fiala aktivně buduje „Alianci na obranu konkurenceschopnosti“. Cílem této aliance je zmírnění negativních dopadů evropských regulací a ochrana ekonomických zájmů zapojených zemí. Česko dále usiluje o připojení vlivných evropských států, jako jsou Německo a Francie.

Klíčové požadavky české vlády

Premiér Fiala definoval jasné požadavky, které mají pomoci českému automobilovému průmyslu překonat současnou krizi:

  • Větší volnost v plnění emisních cílů – automobilky by měly mít možnost přizpůsobit tempo snižování emisí svým reálným možnostem a potřebám.
  • Technologická neutralita – Evropská unie by neměla podporovat pouze elektromobily, ale i další alternativní technologie, jako například syntetická paliva či vodík.
  • Evropské dotace pouze na infrastrukturu a inovace – podpora EU by měla směřovat cíleně k rozvoji potřebné infrastruktury a technologického pokroku.
  • Zapojení českých automobilek do jednání – hlas českých výrobců musí být slyšet při rozhodování o jejich budoucnosti.
  • Zrušení zákazu spalovacích motorů po roce 2035 – Česko prosazuje flexibilitu a otevřenost vůči různým technologickým řešením.

Silná ekonomika znamená silnou Evropu

Premiér Fiala zdůrazňuje, že český automobilový průmysl hraje klíčovou roli nejen v ekonomice Česka, ale i v celoevropském kontextu. Upozorňuje, že ekonomická síla Evropy je nutná k udržení jejího vlivu ve světě. „Pokud Evropa nebude ekonomicky silná, svět ji přestane brát vážně,“ varoval Fiala.

Vláda České republiky tak plánuje nadále aktivně jednat a usilovat o změnu evropských pravidel, aby český automobilový průmysl mohl dál prosperovat, inovovat a především ochránit statisíce pracovních míst.