Desítky tisíc zaměstnanců VW v Německu protestovaly proti plánovanému propouštění a snižování mezd

Foto: youtube.com
Stávka Volkswagen, která v pondělí zasáhla většinu německých závodů automobilového giganta, odhalila hluboké problémy nejen v samotném koncernu, ale i v celém evropském automobilovém průmyslu. Tisíce zaměstnanců přerušily práci, aby protestovaly proti plánovanému propouštění, snížení mezd a uzavírání továren.
Stávka Volkswagen: Devět závodů ochromeno, nejvíce postižen Wolfsburg
Rozsáhlá stávka Volkswagen, iniciovaná odborovým svazem IG Metall, zasáhla devět z deseti německých závodů koncernu. Akce začala ráno ve Cvikově a rychle se rozšířila do dalších měst. Největší účast zaznamenal Wolfsburg, hlavní závod Volkswagenu, kde protestovalo přes 35 tisíc zaměstnanců. Další významné závody v Hannoveru, Emdenu či Braunschweigu byly podobně zasaženy.
Podle odborů se do protestů zapojilo více než 66 tisíc pracovníků. Každá směna přerušila výrobu přibližně na dvě hodiny, což způsobilo ztráty přibližně tisíce vozů. Jediným závodem, který se nezapojil, byl Osnabrück.
Ostrá kritika vedení během stávky Volkswagen
Během demonstrací zazněla ostrá kritika směrem k vedení koncernu. Předsedkyně zaměstnanecké rady Daniela Cavallová zdůraznila připravenost na další protesty, pokud vedení neustoupí. Regionální manažer IG Metall Thorsten Gröger uvedl, že stávka Volkswagen měla být varováním a připustil možnost dalších eskalací.
Zaměstnanci se obávají snížení mezd až o 10 % a hrozby uzavření továren, což by mohlo ohrozit tisíce pracovních míst. Vedení automobilky naopak argumentuje nutností udržet konkurenceschopnost firmy.

Hlubší problémy automobilového průmyslu
Analytici upozorňují, že aktuální stávka Volkswagen není izolovaným případem, ale odráží hlubší strukturální problémy evropského automobilového průmyslu. Rostoucí ceny energií, přísnější regulace Evropské unie a zvyšující se konkurence z asijských trhů staví evropské automobilky pod velký tlak.
Šéfredaktor serveru Autobalet.cz Vladimír Rybecký poukazuje na to, že Volkswagen se dlouhodobě potýká s problémy v digitalizaci a strategickými chybami, zejména přehnanou orientací na rychlý přechod k elektromobilitě. Kritika zaznívá i vůči managementu Volkswagenu, který podle odborů přenáší odpovědnost za problémy firmy na zaměstnance.
Budoucí jednání a dopady na Škodu Auto
Další kolo vyjednávání mezi vedením a odbory je plánováno na 9. prosince. Odboráři navrhují vlastní úsporná opatření, která by automobilce mohla ušetřit až 1,5 miliardy eur, současně ale žádají garanci zachování pracovních míst.
Situace má nepřímý vliv také na českou automobilku Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen. Přestože Škoda Auto přímo nestávkuje a vykazuje růst produkce o 5,3 % za první tři čtvrtletí letošního roku, automobilka plánuje propouštění agenturních zaměstnanců. Hlavní zaměstnance si však ponechá. Expert Vladimír Rybecký považuje právě efektivitu české značky za důležitý faktor jejího úspěchu, varuje však, že pokračující krize Volkswagenu by mohla negativně ovlivnit i české dodavatele a celý tuzemský automobilový sektor.
Stávka Volkswagen jako výzva pro celý evropský průmysl
Stávka Volkswagen odhalila nejen vážné interní problémy automobilového giganta, ale také zranitelnost evropského automobilového průmyslu vůči globálním výzvám. Další vývoj situace bude klíčový jak pro budoucnost samotného Volkswagenu, tak pro jeho dceřiné společnosti, včetně české Škody Auto.