znojmocity.cz
Rychlodráha Znojmo–Brno by mohla v budoucnu zkrátit dobu cestování mezi dvěma největšími městy jižní Moravy na pouhých třicet minut. Tento ambiciózní projekt, který představuje zásadní modernizaci regionální železniční infrastruktury, však momentálně čelí řadě problémů a zdržení.
Projekt nové rychlodráhy Znojmo–Brno, který byl představen veřejnosti již v roce 2019, se podle místostarosty Znojma Jiřího Kacetla potýká s výrazným zpožděním. Přestože Správa železnic získala již v únoru 2023 oficiální souhlas Centrální komise Ministerstva dopravy, další krožky v realizaci váznou. „Aktuálně jsme přibližně o dva roky pozadu oproti původnímu harmonogramu,“ konstatoval Kacetl po lednovém jednání s vedením ministerstva.
Ministerstvo dopravy podle něj projektu rychlodráhy Znojmo–Brno v poslední době nevěnovalo dostatečnou pozornost, což se negativně odráží na tempu příprav a jednání.
Plánovaná rychlodráha Znojmo–Brno by měla částečně využít současnou trasu přes Hodonice, Božice a Hrušovany nad Jevišovkou. Severně od Hrušovan by vznikl zcela nový úsek kolem Litobratřic, Troskotovic a Pohořelic, který se napojí na připravovanou vysokorychlostní trať Brno–Vídeň. Zde však leží jádro problému, neboť trasa rychlodráhy zatím není zahrnuta v územních plánech několika dotčených obcí.
Starostové obcí proto již v roce 2023 předložili své připomínky a alternativní návrhy. Přesto jejich zpracování Správou železnic nabrala další zpoždění, což celý projekt rychlodráhy Znojmo–Brno dále komplikuje.
Správa železnic nyní plánuje znovu obnovit jednání s obcemi a připravit se na aktualizaci krajského územního plánu Jihomoravského kraje. Následně budou muset změny provést i jednotlivé obce. Místostarosta Kacetl zdůraznil, že jde o velmi komplikovaný a časově náročný proces: „Nemůžeme si však dovolit další odklady. Modernizace železniční infrastruktury je nezbytná a musíme postupovat rychleji.“
Zároveň upozornil na dlouhodobě zanedbaný stav železniční sítě na Znojemsku, kde kromě úseku směrem na Vídeň nebyly od 80. let minulého století realizovány žádné významné investice.
Význam plánované rychlodráhy Znojmo–Brno dalece přesahuje pouhé zkrácení cestovní doby. Napojením na vysokorychlostní trať Brno–Vídeň by se výrazně posílila přeshraniční spolupráce s Rakouskem, což by mělo pozitivní dopad na regionální ekonomiku a mobilitu obyvatel. Moderní železniční infrastruktura navíc hraje klíčovou roli v ekologizaci dopravy, snižování emisí a zvyšování konkurenceschopnosti celého regionu jižní Moravy.
I přes současné potíže a zdržení zůstává projekt rychlodráhy Znojmo–Brno zásadní prioritou pro jižní Moravu. Jak se bude situace dále vyvíjet, ukážou následující měsíce. Pokud se podaří překonat překážky v územním plánování a obnovit aktivní přístup ministerstva dopravy, může se jižní Morava konečně dočkat moderního a rychlého železničního spojení, které výrazně přispěje k jejímu dalšímu rozvoji.
Americký prezident Donald Trump oznámil zavedení nových cel ve výši 25 % na dovoz z…
Bývalá první dáma České republiky a renomovaná herečka Dagmar Havlová (71) se na sociálních sítích…
Předseda opozičního hnutí ANO a bývalý premiér Andrej Babiš se ve Sněmovně vyjádřil k situaci…
Tomio Okamura a trestní stíhání za volební plakáty SPD Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie…
Evropská unie čelí klíčovým geopolitickým výzvám, mezi které patří nejistá bezpečnostní situace a rostoucí regulační…
Po pěti letech se může vrátit prestižní závod Brno MotoGP. Masarykův okruh, který hostil světový…