Pád společnosti Gerhardi odhaluje krizi evropských dodavatelů automobilového průmyslu

foto: youtube.com

foto: youtube.com

Bankrot společnosti Gerhardi Kunststofftechnik GmbH, který nastal v prosinci 2024, znamená zásadní obrat pro evropský automobilový průmysl a poukazuje na širší krizi v dodavatelských řetězcích způsobenou přechodem na elektromobilitu.

Bankrot společnosti Gerhardi ukončil více než dvousetletou tradici

Bankrot společnosti Gerhardi je tragickým završením historie firmy založené již v roce 1796, která se původně zabývala výrobou kovových produktů a postupně přešla ke specializaci na komponenty pro automobilový průmysl. Gerhardi proslula výrobou plastových dílů, jako jsou ikonické hvězdy na chladičích vozů Mercedes-Benz, a chromované kliky či lišty. Její konec je symbolem hlubších problémů, které se nyní v Evropě projevují napříč celým sektorem.

Dopady bankrotu společnosti Gerhardi na širší evropský trh

Problémy, které vedly k bankrotu společnosti Gerhardi, jsou charakteristické i pro další evropské dodavatele. Automobilky jako Volkswagen AG, Stellantis NV a Ford Motor Co. totiž omezují produkci, protože trh se spalovacími motory klesá rychleji, než roste segment elektromobilů. Tento nepoměr má za následek pokles poptávky po tradičních autodílech, což vede k propouštění a dalším restrukturalizacím v odvětví.

Například francouzský dodavatel Forvia SE oznámil propouštění tisíců zaměstnanců kvůli zastaralosti klasických automobilových dílů. Ani specializované firmy zaměřené přímo na elektromobilitu nejsou ušetřeny problémů, jak dokládají obtíže švédského výrobce baterií Northvolt AB, který se potýká s propadem poptávky a snížením vládních dotací.

foto: youtube.com

Krize evropského automobilového sektoru v číslech

V roce 2024 oznámili evropští výrobci automobilových dílů propouštění celkem 53 300 zaměstnanců, což převyšuje dokonce i dopady pandemie covidu-19. Většina z těchto pracovních míst byla zrušena v Německu, průmyslové velmoci automobilového sektoru. K negativnímu výhledu přispívají také vysoké ceny energií, byrokracie a nejisté obchodní vztahy se Spojenými státy.

Elektromobilita jako výzva pro tradiční dodavatele

Přechod na elektromobilitu představuje mimořádné výzvy pro tradiční dodavatele. Mnoho firem, včetně Gerhardi, investovalo obrovské prostředky do technologií a produktů určených pro elektrická vozidla, avšak očekávaný boom nenastal v dostatečném rozsahu. Německá společnost Webasto SE se kvůli podobným investicím dostala do restrukturalizace dluhů přesahujících miliardu eur.

Agentura Bloomberg uvedla, že 11 z 16 plánovaných evropských továren na baterie bylo odloženo či úplně zrušeno, což ještě více komplikuje budoucnost celého automobilového sektoru. Přechod na elektromobily je tak daleko obtížnější, než se původně očekávalo.

Regionální důsledky krize automobilových dodavatelů

Nejvíce postižené jsou regiony závislé na automobilovém průmyslu. Například německý Friedrichshafen, kde sídlí významný výrobce převodovek ZF Friedrichshafen, čelí masivnímu snižování pracovních míst. V Itálii zasáhlo rozhodnutí společnosti Stellantis o zastavení výroby v továrně Mirafiori mnoho menších firem, jako Delgrosso nebo CLN-Coils Lamiere Nastri SpA.

Budoucnost automobilových dodavatelů v Evropě je nejistá

Bankrot společnosti Gerhardi je varovným signálem pro celý evropský automobilový průmysl. Dodavatelé i výrobci doufají v obrat k lepšímu, avšak kroky velkých automobilek jako Volkswagen a Ford, které se rozhodly dál propouštět zaměstnance a restrukturalizovat své operace, naznačují, že nejbližší budoucnost bude spíše poznamenána krizí než růstem.

V regionech s dlouhou automobilovou tradicí tak hrozí nejen ekonomické škody, ale také ztráta historické prestiže a pracovních příležitostí pro desítky tisíc lidí. Bankrot společnosti Gerhardi může být pouhým začátkem širšího problému, se kterým se Evropa bude muset vypořádat v nadcházejících letech.