Internetové prodeje a pohonné hmoty táhnou růst maloobchodu v listopadu

Foto: youtube.com
Maloobchodní tržby v ČR pokračovaly v listopadu 2024 v meziročním růstu o 4,3 %, tempo růstu však již druhý měsíc za sebou zpomaluje. Zatímco říjen zaznamenal růst maloobchodních tržeb o 5,1 %, listopadové výsledky naznačují mírné oslabení dynamiky celého sektoru.
Maloobchodní tržby zpomalují, internetový prodej však roste
Podle Jany Gotvaldové, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb Českého statistického úřadu (ČSÚ), maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy stále rostou, nicméně tempo růstu zpomaluje oproti předchozím měsícům. Významnějšímu propadu zabránily především tržby z internetového a zásilkového prodeje, které se meziročně zvýšily o 14,1 %. Pozitivní vývoj zaznamenal také segment pohonných hmot s růstem o 10,8 %.
Rozdílný vývoj segmentů maloobchodních tržeb v ČR
Jednotlivé segmenty maloobchodního trhu zaznamenaly značně odlišné výsledky. Nejrychlejší nárůst tržeb byl evidován u internetových obchodů a zásilkového prodeje, dále pak ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky, kde se maloobchodní tržby zvýšily o 12,9 %. Nepotravinářské zboží celkově rostlo o 5,5 % a farmaceutický a zdravotnický segment vykázal růst o 3,7 %.

Naopak prodej potravin téměř stagnoval, když zaznamenal pouze velmi mírný růst o 0,4 %. Výrazně negativní trend postihl prodejny s počítači a komunikačními technologiemi, kde maloobchodní tržby poklesly o 6,3 %, a prodejny s domácími potřebami, jejichž tržby se meziročně snížily o 1,2 %.
Výsledky maloobchodních tržeb ovlivněny nízkou srovnávací základnou
Podle analytika Miroslava Nováka ze společnosti Akcenta výsledky maloobchodních tržeb v ČR mohou být na první pohled zavádějící. Navzdory tomu, že růst tržeb působí silně, je realita ovlivněna nízkou srovnávací základnou z roku 2023. Objem maloobchodních tržeb totiž stále zůstává pod úrovní května 2022 a v porovnání s listopadem 2021 jsou tržby nižší dokonce o 5 %.
Novák zároveň upozorňuje, že návrat maloobchodního trhu na úroveň roku 2021 lze očekávat až na konci roku 2024, kdy by se tržby měly stabilizovat.
Maloobchodní tržby v ČR: zpomalení dynamiky růstu bude pokračovat
Listopadové výsledky tak potvrzují pokračující trend mírného oslabení růstu maloobchodních tržeb v ČR. Zřetelně se také ukazuje rostoucí důležitost internetového prodeje, který stále více ovlivňuje celkovou dynamiku maloobchodního sektoru. Sektor se tak musí připravit na období pomalejšího růstu a vyrovnání výrazných rozdílů mezi jednotlivými segmenty.